1. El
llibre està dividit en 20 capítols, amb un títol suggeridor i específic. Cada
alumne farà el resum d’un capítol,
de 150 paraules, on justificarà el
perquè del títol i redactarà l’entrada corresponent en el bloc. (0,5 punts)
2. Farem
un control de la lectura el 30-1-2015 (1,5 punts)
Literatura de la 2a
avaluació: història i autors de prosa
(±28 pàgines del llibre)
Els moviments culturals i la producció literària (p.
14)
1. Els
primers textos
2. Ramon
Llull i la creació de la prosa literària
3. La
historiografia medieval: les cròniques
4. El
gènere narratiu: Blandín de Cornualla i La història de Jacob Xalabín
5. La
literatura religiosa i moralitzant (p. 22):
Arnau de Vilanova, Francesc Eiximenis , Anselm Turmeda,
Vicent Ferrer
6.
L'Humanisme: Bernat Metge i Antoni Canals (p.
25)
7.
La novel·la cavalleresca (p. 33): Tirant lo
Blanc, Curial i Güelfa
8.
Isabel de Villena (p. 40)
9.
Roís de Corella (p. 41)
La Cancelleria Reial (tema no contingut al llibre.
Estudieu-lo, per exemple, en Viquipèdia: http://ca.wikipedia.org/wiki/Cancelleria_reial
Activitats de literatura
de Les veus del temps, prosa medieval
Cal llegir
els 48 textos de prosa medieval , en treballarem 15 a classe que ens serviran
de model. Tingueu present que en
l’examen de literatura pot eixir-ne un dels 48. El control de literatura serà
el 13-2-15
<102 pàgines de lectures de prosa medieval adaptada al
valencià actual>
Ramon Llull -9
pàg.-
01.-Llibre
de les bèsties: Exemple de l'agró, els carrancs i els peixos (p. 71)
02.-Llibre de les
bèsties: Exemple de la llebre i el lleó (p. 73)
03.-Llibre
d'Evast i Blanquerna: De l'ordenament que el papa Blanquerna féu en sa cort
(cap. LXXIX) (p. 74)
04.-Llibre
d'amic i amat (p. 77)
05.-Llibre de l'orde
de cavalleria (p. 78)
Les cròniques -10
pàg.-
06.-Llibre
dels fets, de Jaume I: Jaume I és ferit per una sageta (p. 81)
07.-Llibre dels fets,
de Jaume I: La conquesta de València (p. 82)
08.-Crònica
de Ramon Muntaner: Problemes del matrimoni format pel rei Pere el Catòlic i
Maria de Monpeller, pares del rei Jaume I (Cap. III) (p. 84)
09.-Crònica
de Ramon Muntaner: Els cavallers de la mort i la batalla de Gallano (Cap.
CXCI) (p. 86)
10.-Crònica de Ramon
Muntaner: Na Mercadera, una dona que esdevé heroïna popular (Cap. CXXIV)
(p. 89)
Llibres de
Cavalleria -7 pàg.-
11.-Blandín
de Cornualla: El desencantament de la donzella (p. 91)
12.-Jacob
Xalabín: Com la senyora Nerguis va entrar dins la torre... (Cap. VIII) (p.
94)
13.-Jacob
Xalabín: Com Jacob Xalabín i la senyora Nerguis recuperaren el
coneixement... (Cap. IX) (p. 97)
Literatura
religiosa i moral -19 pàg.-
14.-Terç
d'El Crestià, Francesc Eiximenis: Faula del lleó i el seu fill (p. 99)
15.-Terç d'El Crestià, Francesc
Eiximenis: Com educar els jóvens ganduls (p. 102)
16.-Terç d'El
Crestià, Francesc Eiximenis: Contra aquells qui amb art especial es
fan bells hòmens contra tota natura (p. 103)
17.-Terç
d'El Crestià, Francesc Eiximenis: Contra els vicis reprensibles en els
vestits i en els calçats (p. 104)
18.-Terç
d'El Crestià, Francesc Eiximenis: Com Déu creà la llengua a la dona
(p. 104)
19.-Dotzé
d'El Crestià, Francesc Eiximenis: Exemple del mercader ambiciós i el
diable (p. 105)
20.-Disputa de l'ase, Anselm
Turmeda: Del sisé i seté pecats mortals, que són enveja i peresa (p.112)
21.-Sermons,
Vicent Ferrer: El seté manament, no faràs fornicació (p. 114)
22.-Sermons,
Vicent Ferrer: L'alletament dels fills (p. 115)
23.-Sermons,
Vicent Ferrer: El perill de les romeries (p. 116)
24.-Sermons,
Vicent Ferrer: El martiri de Santa Caterina (p. 116)
25.-Sermons,
Vicent Ferrer: Visió de la mort (p. 118)
26.-Sermons,
Vicent Ferrer: El judici final (p. 119)
Humanisme -7 pàg.-
27.-Lo
Somni, Bernat Metge: L'aparició del rei En Joan d'Aragó (p. 121)
28.-Lo
Somni, Bernat Metge: Sobre la naturalesa perversa de la dona (p. 123)
29.-Lo Somni, Bernat
Metge: En defensa de les dones (p. 126)
Novel·la
cavalleresca -36 pàg.-
Tirant lo Blanc,
Joanot Martorell:
30.-El
combat de Tirant contra un gos alà (Cap. LXVIII) (p. 171)
31.-Lletra
de batalla de Tirant (Cap. LXXIX) (p. 173)
32.-Combat
amb Tomàs de Muntalbà (Cap. LXXXI-LXXXII) (p. 174)
33.-Tirant s'enamora de
Carmesina (Cap. CXVII-CXVIII) (p. 177)
34.-Declaració d'amor
amb l'espill (Cap. CXXVI-CXXVII) (p. 181)
35.-Sobre
València (Cap. CCCXXX) (p. 183)
36.-Tirant,
comandant de l'exèrcit (Cap. CDXVIII)
37.-Tirant
venç una dolça batalla i per força d'armes entra en el castell (Cap. CDXXXV i
dos més) (p. 188)
38.-La
mort de Tirant (Cap. CDLXVII) (p. 190)
Curial i Güelfa, anònim:
39.-Infantesa de Curial
(p. 194);
40.-La Güelfa s'enamora
de Curial (p. 195)
41.-Curial
s'acomiada de la Güelfa (p. 196)
42.-Curial
i Festa arriben a un monestir de monges (p. 197)
43.-Curial
i el rei d'Aragó (p. 199)
44.-Curial
i el Sanglier demanen al rei que els concedisca batalla a ultrança (p. 201)
45.-Curial
venç el capità dels turcs (p. 203)
Isabel de Villena
-4 pàg.-
46.-Vita
Christi: Com el Senyor començà a predicar i fer miracles (Cap. CXII) (p.
238)
47.-Vita Christi:
Com el Senyor, predicant a Jerusalem, va convertir la noble i gran senyora
Magdalena, atraent-la cap al seua amor i coneixença (Cap. CXVII) (p. 239)
Joan Roís de
Corella -10 pàg,-
48.-Tragèdia
de Caldesa: Explicant un fet casual que li va ocórrer amb una dama (p.
242-251)
- - -
Esquema bàsic per al comentari dels
fragments
1. Qui és l'autor/a del fragment llegit: Presenta'l
breument. Redacta també algunes línies per a introduir el llibre del qual forma
part el fragment que comentes: resum, parts, finalitat, estil general de
llengua, aportacions...
2. Quin és el gènere
literari concret i
el tema del fragment:
2.1 Si és un fragment narratiu, resumeix els principals esdeveniments relatats (1/4 de l'extensió
original del text.)
2.2 Si és un fragment de caràcter assagístic, doctrinal, un sermó, etc.,
basat en l'exposició d'idees, explica la tesi o opinió
defensada i els arguments que s'hi donen.
3. Destaca alguns mots o
expressions de cada text,
que formen part del registre
culte, literari, ja siga pertanyent a la varietat històrica medieval o a l'actual, i
explica'ls. Comenta l'estil del
fragment o relaciona'l
amb les principals
característiques de la seua obra.
4. Com t'imagines
l'autor, els destinataris i l'època en què s'escriu i es llegeix aquest text.
5. Relaciona el fragment (o el llibre de què
procedeix) amb textos, pel·lícules, gustos de lectura i altres, modes o costums
socials de l'actualitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada